دسته‌بندی نشده

محصولات بر پایه نانو نقره چه فوایدی برای حیوانات خانگی دارند؟

ناوری نانو علمی است که به‌سرعت در حال گسترش است. تا حدی که امروزه پای ذراتی به اندازه نانو تقریبا در بیشتر محصولات ازجمله محصولات بهداشتی یافت می‌شود. نقره بیش از صد سال است که به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی طبیعی خود، برای درمان بیماری‌ها مورداستفاده قرار گرفته است. ذرات نانو نقره معمولا اندازه‌ای برابر ۲۵ نانومتر دارند. سطح این ذرات نسبتا زیاد است. همین سطح زیاد می‌تواند تماس آن‌ها را با باکتری‌ها و قارچ‌ها افزایش داده و درنتیجه تاثیر ضد باکتری و ضد قارچی آن‌ها را بهبود ببخشد. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی خواص محصولات بر پایه نانو نقره در حفظ سلامت حیوانات خانگی بپردازیم.

تاریخچه استفاده از خواص ضد باکتری نقره

بیش از ۱۰۰ سال است که نقره به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی طبیعی خود برای درمان بیماری‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. اشراف اروپای باستان از ظروف نقره‌ای برای جلوگیری از مسمومیت غذایی استفاده می‌کردند. همچنین هندی‌ها نیز برای نگهداری طولانی‌مدت از مواد غذایی فاسدشدنی از ورقه‌های نازک نقره بهره می‌گرفتند.

تاریخچه محصولات بر پایه نانو نقره

اروپاییان برای جلوگیری از فساد آب و شیر، سکه‌های نقره را در ظرف آن‌ها می‌ریختند. بومی‌های استرالیا نیز این کار را در مورد مخازن آب خود انجام می‌دادند. در دوران مدرن از فیلترها و قرص‌های نقره‌ای برای ضدعفونی کردن آب استفاده می‌شود. پای این فلز ارزشمند حتی به شاتل‌های فضایی هم باز شده و برای تامین آب آشامیدنی آن‌ها از نقره استفاده می‌شود. در دنیای امروز بیش از ۵۰ داروی خوراکی و تزریقی مبتنی بر نقره در بازار وجود دارد.

کدام محصولات بهداشتی برای حیوانات خانگی بر پایه نانو نقره ساخته می‌شوند؟

در حال حاضر محصولات مختلفی هستند که برای ضدعفونی کردن محیط زندگی حیوانات خانگی و سایر امور بهداشتی مربوط به آن‌ها بر پایه نانو نقره ساخته می‌شوند. نانو نقره می‌تواند در تماس با باکتری‌ها و قارچ‌ها بر متابولیسم سلولی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و از رشد سلول جلوگیری کند. به‌این‌ترتیب از رشد باکتری‌ها و قارچ‌هایی که باعث ایجاد عفونت، بو، خارش و زخم می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

به همین دلیل نانو نقره را می‌توان در انواع محصولات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی حیوانات خانگی پیدا کرد. ازجمله مهم‌ترین محصولاتی که بر پایه نانو نقره ساخته شده‌اند و در یاران نیز موجود هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:محصولات بر پایه نانو نقره کدام وسایل هستند؟

  • محلول ضدعفونی‌کننده محیط
  • محلول ضدعفونی‌کننده زخم
  • محلول‌های پاک‌کننده دست، صورت و پوست
  • اسپری‌های خوشبوکننده محیط زندگی حیوان
  • اسپری‌های خوشبوکننده دهان حیوان خانگی
  • اسپری درمان‌کننده زخم حیوانات
  • از بین برنده قارچ‌های پوستی
  • اسپری تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده بدن

محصولات بهداشتی بر پایه نانو نقره چه خواصی برای حیوانات خانگی دارند؟

از دیرباز تا امروز افراد برای اهداف مختلف مانند جلوگیری از فساد آب، از نقره استفاده می‌کردند. اما ویژگی‌های نقره در اثر درجه حرارت بالا و قرار گرفتن در مجاورت هوای محیط کمی تغییر می‌کرد. اما با ظهور ذرات نانومتری نقره این مشکلات کاملا برطرف شده و افراد توانستند از خواص بسیار عالی نقره در زندگی روزمره خود کمک بگیرند. در ادامه به مهم‌ترین فواید محصولات بهداشتی بر پایه نانو نقره برای حیوانات خانگی اشاره می‌کنیم:محصولات بر پایه نانو نقره و درمان حیوانات

کارایی بالا و اثرگذاری سریع

یکی از مهم‌ترین خواص محصولات بهداشتی بر پایه نانو نقره کارایی بالای آن‌ها است. به دلیل اینکه ذرات نانو نقره می‌توانند در سطح گسترده‌ای با باکتری‌ها و قارچ‌ها برهمکنش کنند، می‌توانند به‌سرعت بر روی آن‌ها تاثیر گذاشته و آن‌ها را از بین ببرند. ذرات نانومتری نقره با دیواره‌های سلولی باکتری‌های بیماری‌زا ترکیب شده و سپس مستقیما وارد باکتری می‌شود. این ذرات به‌سرعت با آنزیم‌های متابولیک اکسیژن در باکتری ترکیب شده و آن‌ها را غیرفعال می‌کنند. به‌این‌ترتیب از تنفس و متابولیسم باکتری جلوگیری کرده و آن را از بین می‌برند.

محصولات بر پایه نانو نقره برای حیوانات گوناگون

قابلیت چربی زدایی بسیار بالا و سازگار با انواع سطوح

این ذرات دارای قابلیت پاک‌کنندگی و چربی‌زدایی بسیار بالایی هستند. به همین دلیل محصولات پاک‌کننده‌ای که ذرات نانومتری نقره را در خود دارند، بهترین انتخاب برای حفظ سلامت حیوان خانگی شما در زمان شیوع ویروس کرونا هستند. در کنار این‌ها اگر می‌خواهید رد و بوی ناشی از ادرار حیوانات خانگی را به‌طور کامل از محیط زندگی حیوانات و خودتان پاک کنید، محصولات بهداشتی بر پایه نانو نقره بهترین گزینه برای شما هستند. در کنار این‌ها این محصولات نیاز به آبکشی نیز ندارند و هیچ اثری از خود بر روی سطوح به جای نمی‌گذارند.

غیر سمی و بی‌بو

محصولات بر پایه نانو نقره و تاثیر آن بر حیوانات

در کنار این‌ها این محصولات بهداشتی کاملا غیر سمی و بی‌بو هستند. درنتیجه باعث ایجاد هیچ‌گونه آلرژی یا حساسیت پوستی در انسان و یا حیوان خانگی نمی‌شوند. همچنین اسپری‌های بر پایه ذرات نانو برای سیستم تنفسی حیوانات خانگی و انسان‌ها هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. به‌علاوه به دلیل عدم ایجاد حساسیت، بهترین گزینه برای بهبود زخم‌ها و بیماری‌های قارچی در حیوانات خانگی هستند. همین موضوع سبب شده که بتوان از این ذرات در اسپری‌های خوشبوکننده دهان حیوانات نیز استفاده کرد.

به دلیل اینکه حیوانات خانگی در اثر برخورد با محصولات بهداشتی بر پایه نانو نقره هیچ تحریک یا حساسیتی را از خود بروز نمی‌دهند؛ می‌توانید بلافاصله پس از استفاده از این نوع محلول‌ها یا اسپری‌ها، حیوان خود را در محیط زندگی‌اش قرار دهید. به عبارت بهتر نیازی نیست که برای از بین رفتن اثرات محلول‌های ضدعفونی‌کننده حیوان را برای مدتی از محیط زندگی خود دور نگه دارید.

ماندگاری طولانی‌مدت

ذرات نانو نقره تا مدت زیادی در محیط‌های آلوده باقی مانده و با باکتری‌ها، قارچ‌ها و بوهای بد مبارزه می‌کنند. به همین دلیل شما با خرید محصولات بهداشتی بر پایه نانو نقره می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. ذرات نانو نقره بسیار دیر تجزیه می‌شوند. به همین دلیل می‌توان گفت که نور، گرما یا تابش خورشید نمی‌تواند خواص آن‌ها را از بین ببرد.

ضد باکتری، ضد قارچ و ضدویروسمحصولات بر پایه نانو نقره به شکل های مختلف وجود دارند

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که ذرات نانو نقره می‌توانند به‌خوبی با باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها برهمکنش کرده و از تکثیر آن‌ها جلوگیری کنند. این ذرات قابلیت مبارزه با ویروس‌های نقص ایمنی، آبله و کرونا را در خود دارند. همچنین می‌توانند به‌خوبی زخم‌های قارچی را درمان کرده و آثار آن‌ها را بر روی بدن حیوانات از بین ببرند.

نانو نقره چگونه بر روی سطوح تاثیر می‌گذارد؟

مهم‌ترین خاصیت ذرات نانو نقره این است که ماندگاری زیادی بر روی سطوح دارند. به همین دلیل وجود آن‌ها بر روی هر سطحی می‌تواند از تکثیر و رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری کند. تجربه نشان داده که بیش از ۹۹٫۹ درصد از کل باکتری‌ها در طی ۲۴ ساعت پس از استفاده از محصولات بهداشتی بر پایه ذرات نانومتری نقره از بین می‌روند. ذرات نانو نقره به سه صورت بر روی باکتری‌ها تاثیر می‌گذارند.

مواد تشکیل دهنده محصولات بر پایه نانو نقره

  • یون‌های نقره با غشای سلولی باکتری‌ها و قارچ‌ها ترکیب شده و منجر به کاهش چسبندگی آن‌ها به بستر خواهند شد. درنتیجه شرایط رشد در محیط برای باکتری‌ها و قارچ‌ها دشوار خواهد شد.
  • یون‌های نقره می‌توانند آنزیم‌های سلولی میکروب‌ها را مسدود کنند. به‌این‌ترتیب در متابولیسم آن‌ها تداخل ایجاد شده و از قدرت حیات میکروب‌ها کاسته خواهد شد.
  • یون‌های نقره به دلیل فعل‌وانفعالات برگشت‌پذیر با اسیدهای آمینه حاوی گوگرد و فسفات می‌توانند باعث ایجاد آسیب‌های درون‌سلولی شوند. درنتیجه از همانندسازی DNA و تکثیر باکتری‌ها جلوگیری خواهند کرد.

تاثیر ذرات نانو نقره بر روی درمان یک بیماری خطرناک در سگ‌ها

به دلیل خواص بسیار شگفت‌انگیزی که ذرات نانو نقره از خود در درمان انواع بیماری‌ها در انسان و حیوانات نشان داده‌اند، دانشمندان در تلاش هستند تا از آن برای درمان بیماری‌های خطرناک حیوانات خانگی نیز بهره بگیرند. به همین دلیل در تحقیقات اخیر، تاثیر سرم‌های حاوی ذرات نانو نقره بر روی درمان بیماری طاعون گوشت‌خواران در توله‌سگ‌ها امتحان شد.محصولات بر پایه نانو نقره و حیوانات

این بیماری باعث اختلال در عملکردهای طبیعی دستگاه گوارش، نارسایی قلبی، عروقی، دستگاه تنفس و دستگاه عصبی می‌شود. به‌علاوه یک بیماری با علائم مشابه به نام پانلوکوپنی نیز ممکن است در گربه‌ها بروز پیدا کند. این بیماری یک بیماری بسیار مسری است که می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود. بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد از حیوانات مبتلا به این بیماری نمی‌توانند به زندگی خود ادامه بدهند.

اما در تحقیقات اخیر از یک دارو حاوی آنتی‌بادی، ذرات نانو نقره و ویتامین‌هایی برای تحریک سیستم ایمنی برای درمان این بیماری استفاده شد. نتایج حاصل از برنامه نشان دادند که تقریبا همه حیوانات بیمار در مدت کوتاهی بهبود پیدا کردند. اگر بیماری به سطح خطرناک خود نرسیده باشد، حیوانات در طی یک هفته درمان می‌شوند.

سخن پایانی

خواص نقره در درمان بیماری‌ها و از بین بردن باکتری‌ها از دیرباز تا امروز انسان‌ها روشن بوده است. به همین دلیل انسان‌ها تلاش کرده‌اند از این ماده فلزی و ترکیبات آن در ساخت بسیاری از محصولات بهداشتی و درمانی استفاده کنند. امروزه ذرات نانو نقره توانسته‌اند به جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات بهداشتی برای حیوانات خانگی دست پیدا کنند. بنابراین اگر حیوان خانگی شما دچار مشکلات پوستی، بیماری‌های قارچی یا خارش شده است، استفاده از این محصولات بهداشتی برای او بهترین گزینه است.

همچنین برای اینکه بتوانید محیط زندگی خود و حیوان خانگی خود را همواره از وجود انواع باکتری‌ها پاک کنید، می‌توانید از محصولات بهداشتی بر پایه نانو نقره استفاده کنید. اسپری‌های ضدعفونی‌کننده‌ای که حاوی ذرات نانومتری نقره در میان ترکیبات خود هستند، بهترین انتخاب برای مقابله با ویروس کرونا در زمان حاضر به شمار می‌روند.

بیشتر بدانید: مراقبت از حیوانات خانگی در دوران کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *