دسته‌بندی نشده

راهکارهایی برای درمان و از بین بردن کنه در گربه‌ها

راهکارهایی برای از بین بردن کنه در گربه‌ها

یکی از مشکلاتی که ممکن است هر حیوانی با آن دست‌وپنجه نرم کند، کنه است. کنه‌ها موجوداتی هستند که خون را می‌مکند و در بدن حیوان ایجاد خارش و حساسیت‌های پوستی می‌کنند. یک کنه می‌تواند هزاران تخم بگذارد و به همین دلیل خیلی زود در همه بخش‌های بدن حیوان پخش می‌شود. کنه‌ها نمی‌توانند پرواز کنند یا بپرند و طول آن‌ها از ۱ میلی‌متر تا ۱ سانتی‌متر متفاوت است. آن‌ها با قرار گرفتن در محل‌های مختلف به بدن حیوانات می‌چسبند و برای او دردسرساز می‌شوند.

کنه‌ها در مناطق جنگلی، کوهستانی و چمنزارها شایع‌تر هستند. اگر در اطراف خود حیواناتی مانند گوسفند، گاو، خارپشت و خرگوش دارید، به‌احتمال‌زیاد گربه‌ی شما به کنه دچار می‌شود. امکان حمله کنه به گربه‌ها در طول سال وجود دارد اما در فصل بهار و پاییز احتمال حمله کنه‌ها بالاتر خواهد رفت. یک کنه ماده می‌تواند تا صد برابر وزنش خون بخورد و سپس تولیدمثل کند.

کنه‌ها با گزش خود باعث خارش پوست حیوان شده و با خوردن خون او امکان ابتلا به عفونت پوستی و حتی فلج شدن حیوان را افزایش می‌دهند. در مواردی نیز افزایش تعداد کنه‌ها می‌تواند باعث مرگ حیوان شود. به همین دلیل در این مطلب راه‌های تشخیص و درمان کنه در گربه‌ها را توضیح داده‌ایم. اگر نگران گربه خود هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه می‌توان وجود کنه در بدن گربه را تشخیص داد؟

قبل از اینکه هر اقدام درمانی را انجام دهید، باید مطمئن شوید که در بدن گربه شما هیچ کنه‌ای وجود ندارد. برای معاینه گربه، او را در دستان خود بگیرید و سپس با دقت موهایش را کنار بزنید و به پوست گربه نگاه کنید. کنه‌ها بیشتر شبیه به عنکبوت سفید و تخم‌مرغی شکل هستند که با مکیدن خون بزرگ‌تر و سیاه می‌شوند. بنابراین به دنبال لکه‌های ریز سفید یا سیاه باشید. برای معاینه بهتر می‌توانید دستکش به دست کنید و پوست گربه را آرام ماساژ دهید. کنه مانند یک برجستگی کوچک روی پوست گربه احساس می‌شوند.

از بین بردن کنه در گربه‌ها و راه های درمان

کنه‌ها شرایط گرم و مرطوب را  دوست دارند پس بیشتر در اطراف گوش، سر، گردن و پاهای گربه ایجاد می‌شوند. علاوه بر این معاینات، می‌توانید به علائم موجود در گربه نیز توجه کنید. برخی از شایع‌ترین علائم وجود کنه در گربه در ادامه آمده است.

  • کم‌خونی، قرمزی و بی‌اشتهایی
  • ایجاد زخم بر اثر خارش
  • جویدن یا گاز گرفتن خودشان
  • خارش شدید پوست مخصوصاً سر و گوش‌ها
  • ریزش مو به‌خصوص در ناحیه‌ی دم و باسن
  • پسماندهای سیاه ‌روی پوست (این پسماندها مدفوع کنه‌ها هستند)
  • تشنج (این مورد زیاد شایع نیست و در صورت زیاد شدن کنه‌ها رخ می‌دهد.)

چگونه می‌توان کنه‌ی گربه را از بین برد؟

زمانی که کنه را روی بدن گربه پیدا کردید مراقب باشید که سر کنه در بدن گربه فرو نرود. همچنین کنه را فشار ندهید چون باعث می‌شود خون دوباره به گربه منتقل شود و خطر عفونت را افزایش دهد. می‌توانید برای خرید دستگاه از بین برنده‌ی کنه به فروشگاه‌های حیوانات خانگی مراجعه کنید. البته روش‌های ارزان‌تری نیز وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • شامپوی ضد کک و کنه

این شامپوها می‌توانند به‌طورکلی کنه‌ها را از بین ببرند. البته باید از شستشوی زیاد گربه بپرهیزید؛ چون باعث خشکی پوست می‌شود. می‌توانید هر دو هفته یک‌بار از این شامپو برای استحمام گربه استفاده کنید.علت و از بین بردن کنه در گربه‌ها

  • داروهای بدون نسخه

یک روش مؤثر برای از بین بردن کنه‌ها، داروهای بدون نسخه‌ای است که می‌توانید از فروشگاه‌های دامپزشکی خرید کنید. اما باید بسیار مراقب باشید که از کدام دارو استفاده می‌کنید. استفاده از داروهای شیمیایی که باید در آب حل شوند نیز می‌تواند مفید باشد. این داروها را با استفاده از اسفنج به بدن گربه بزنید و بعدازآن گربه را آبکشی نکنید. قبل از استفاده از دارو حتماً برچسب آن را مطالعه کنید و اگر دارو برای سگ‌هاست، آن را برای گربه‌ها استفاده نکنید؛ زیرا برای آن‌ها بسیار ضرر دارد.

  • شانه کردن موها

می‌توانید زمان حمام شانه را آغشته به شامپوی ضد کنه کرده و سپس موهای گربه را شانه کنید. اگر بر روی دندانه‌های شانه کنه‌ها را مشاهده کردید، آن را در ظرف آب و صابون تکان دهید و سپس آب ظرف را بیرون بریزید.

  • قلاده‌های کنه

این قلاده‌ها به دفع کک و کنه کمک می‌کنند. پس از بستن قلاده گردن گربه را بررسی کنید که مطمئن شوید نسبت به آن دچار التهاب نشده باشد. البته قلاده برای گربه‌هایی که بیشتر وقت خود را بیرون از خانه می‌گذرانند مناسب نیست. چون ممکن است به چیزهایی مانند درخت گیر کند و به گربه‌ی شما آسیب بزند.

  • پودرهای ضد کنه

استفاده از پودرها یک روش مؤثر برای از بین بردن کنه است. از این پودر به مقدار کم به پوست گربه بمالید. این پودرها بسیار ریز هستند در صورت استنشاق باعث تحریک دهان و ریه می‌شوند. پس هنگام استفاده، آن‌ها را از صورت و چشم خود دورنگه دارید. شما باید یک‌بار در هفته در فصل‌هایی که اوج کنه است از این پودر استفاده کنید.از بین بردن کنه در گربه‌ها و دلایل ایجاد آن

  • اسپری ضد کنه

این اسپری یکی از داروهای موضعی است که به‌سرعت کنه‌ها را از بین می‌برد. مزایای این اسپری شامل موارد زیر است. از این محصول می‌توانید به‌صورت روزانه استفاده کنید. استفاده از این اسپری‌ها باعث دفع انگل از حیوان شده و در او حساسیتی ایجاد نمی‌کند. این اسپری‌ها از ریزش موی گربه جلوگیری می‌کنند و عوارض گوارشی نیز ندارند. شما می‌توانید از اسپری ضد کنه برای سگ و حتی دام‌های خود نیز استفاده کنید.

  • ضدعفونی کردن محل زندگی گربه

کوتاه و مرتب نگه‌داشتن چمن، بوته‌ها و درختان اطراف خانه یکی از روش‌های ایجاد کک و کنه است. هرچه مناطق کمتری برای زندگی و تولیدمثل این انگل‌ها وجود داشته باشد، گربه‌ی شما هم سالم‌تر است. همچنین بهتر است تمام رختخواب‌های حیوان را هر دو هفته یک‌بار با آب داغ کف‌آلود بشویید.  اگر تخم یا خود کک را پیدا کردید حتماً آن را نابود کنید و از مرگ آن مطمئن شوید. چون کنه‌ها پوست ضخیمی دارند.

دسترسی گربه‌ی خود را به زیستگاه‌های کنه محدود کنید. اگر گربه‌ی شما بیرون می‌رود همیشه او را کنترل کنید. ترجیحا از رفتن او به مناطق پردرخت جلوگیری کنید و بعد از برگشتن از گردش روزانه نیز بدن او به‌خصوص داخل گوش‌ها، بین پاها و اطراف گردن را ازنظر وجود کنه بررسی کنید.

چگونه کنه را از روی پوست گربه جدا کنیم؟

با استفاده از یک موچین کنه را از پوست جدا کنید. موچین را تا جایی که ممکن است نزدیک پوست گربه‌ی خود بگیرید و به سمت بالا بکشید تا کنه برداشته شود. هنگام کشیدن موچین را پیچ‌وتاب ندهید. این کار ممکن است باعث شود بخشی از کنه در پوست جا بماند. اگر گربه‌ی شما حین انجام این کار بی‌قراری می‌کند از یک نفر کمک بگیرید.

مراجعه به دامپزشک و از بین بردن کنه در گربه‌ها

پس از برداشتن کنه آن را داخل یک شیشه الکل بگذارید و پوست گربه را نیز با الکل ضدعفونی کنید. حتی می‌توانید از یک پماد آنتی‌بیوتیک یا بتادین استفاده کنید. بعد از جدا کردن کنه ممکن است پوست گربه کمی قرمز شود. این امر کاملا طبیعی است. بعد از اتمام کار دستان خود را با آب و صابون بشویید و موچین را با الکل تمیز کنید. پس از برداشتن کنه، گربه و کنه را برای آزمایش و مشاهده به دامپزشکی ببرید. دامپزشک می‌تواند تعیین کند که آیا گربه‌ی شما باید ازنظر وجود بیماری‌های ناشی از کنه آزمایش شود یا خیر. پس از مراجعه به دامپزشک بازهم به کنترل پوست گربه ادامه دهید در صورت مشاهده‌ی عفونت به مرکز دامپزشکی بروید.

بیماری‌های ناشی از وجود کنه در گربه‌ها

بیماری لایم یک نوع عفونت باکتریایی است که توسط کنه‌ها ایجاد می‌شوند. اگر گربه‌ی شما به بیماری لایم مبتلا شده باشد ممکن است بی‌حال و کم‌اشتها باشد یا حتی در مفاصل خود احساس درد کند. توجه کنید که تأخیر در درمان این بیماری می‌تواند باعث آسیب‌های  مفصلی و عوارض قلبی و کلیوی شود. پس در صورت مشاهده هر علامتی از کنه، به دامپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان آنتی‌بیوتیکی را برای گربه شما آغاز کند.

بیماری تولارمی نیز یک عفونت باکتریایی است که در اثر وجود کنه‌ها رخ می‌دهد. این بیماری منجر به تب، بزرگ شدن غدد لنفاوی و تشکیل آبسه می‌شود و حتی ممکن است کشنده باشد. بیماری دیگری به نام ارلیشیوز نیز وجود دارد. زمانی که گربه به این بیماری مبتلا می‌شود علائمی مانند استفراغ، اسهال، تورم غدد، بی‌حالی، ترشح از چشم و تورم مفاصل را از خود نشان می‌دهد.

چگونه کنه‌های داخل منزل را از بین ببریم؟راهکارهای پزشکی برای از بین بردن کنه در گربه‌ها

  • کف منزل، مبل‌ها، فرش و هر چیز دیگری که گربه با آن تماس دارد را مرتب جاروبرقی بکشید.
  • بعد از جارو کشیدن کیسه‌ی جاروبرقی را داخل نایلونی انداخته و دور بی اندازید.
  • فرش‌ها را بخارشوی بکشید. این کار به از بین بردن کنه‌ها کمک می‌کند.
  • مکان زندگی گربه و تمام وسایلش را با آب داغ شستشو دهید.
  • از حشره‌کش‌هایی که طبق نظر دامپزشک باشد برای حیاط و خانه استفاده کنید.

چگونه از منتقل شدن کنه‌های گربه به انسان جلوگیری کنیم؟

بهتر است همیشه گربه خود را تمیز نگه‌داشته و مراقب سلامت او باشید. همچنین پس از هر بار تماس با گربه‌های خانگی یا خیابانی، دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. استفاده از دستکش را فراموش نکنید و حتما در زمان شستشوی محل خواب گربه و فضولات او نکات بهداشتی را رعایت کنید.

بیشتر بدانید: هر آنچه باید در مورد خاک گربه بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *