دسته‌بندی نشده

علت کچلی و ریزش مو در گربه‌ها

دلایل ریزش مو در گربه‌ها

احتمالا این مشکل برایتان پیش آمده که هرجایی قدم می‌گذارید، تعدادی از موهای گربه‌تان روی زمین، مبل یا کاناپه ریخته است. باید به یاد داشته باشید که در گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها رشد طبیعی مو و رشد موهای جدید با ریختن موهای قدیمی همراه است. اما اگر این ریزش مو زیاد باشد نشان‌دهنده یک بیماری است که باید سریع به آن رسیدگی شود.

حیوانات هم مانند ما انسان‌ها موهای مرده خود را از دست می‌دهند و موهای جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. گربه‌ها معمولا در فصل‌های بهار و پاییز ریزش موی بیشتری را تجربه می‌کنند ولی در زمستان این ریزش کمتر می‌شود. علاوه بر تغییر فصل علت‌های دیگری نیز باعث این ریزش یا تشدید آن می‌شوند که با شناسایی آن‌ها می‌توانید گربه خود را از ریزش مو نجات دهید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این علت‌ها و راهکارهای تقویت موهای گربه‌ها بپردازیم.

چه زمانی باید نگران ریزش موی گربه‌ی خود شوید؟

زمانی که متوجه شدید که گربه‌تان به صورت ناگهانی دچار ریزش مو شده است، باید به دنبال علت آن باشید. همان‌طور که گفتیم ریزش موی گربه برای رشد موهای جدید لازم است، اما اگر مقدار ریزش مو خارج از حد نرمال است، باید علت آن را جستجو کنید.

علت کچلی و ریزش مو در گربه‌ها

در مواردی که پوست قرمز و ملتهب شده است باید بدانید که ریزش مو احتمالا نشانه‌ای از یک بیماری است و بلافاصله گربه خود را نزد دامپزشک ببرید. به خاطر داشته باشید که گربه‌ها با لیس زدن خود را تمیز می‌کنند. بنابراین اگر موها از استحکام کافی برخوردار نباشند، گربه موهای ریخته‌شده را قورت می‌دهد. شما می‌توانید در موارد طبیعی برای کمک به دفع موها از خمیر مالت استفاده کنید. اما در مواردی که حجم موی بلعیده‌شده زیاد باشد، ممکن است گربه‌ها استفراغ کنند یا علائم گوارشی دیگری را از خود بروز بدهند.

کدام گربه‌ها دچار ریزش مو می‌شوند؟

ایا ریزش مو در گربه‌ها زیاد استاصولاً گربه‌های مو بلند بیشتر دچار ریزش می‌شوند. گربه‌هایی از نژاد هیمالیا، بنگال و پرشین بیشترین ریزش مو را دارند. ریزش مو در گربه‌های مو کوتاه هم دیده می‌شود اما حجم کمتری دارد. ریزش مو در گربه‌های مسن‌تر معمولا طبیعی است.

دو نوع از نژادها هستند که ریزش مو در آن‌ها به‌ندرت دیده می‌شود. یکی کورنیش رکس که دارای خزهای  کوتاه و فرفری است و دیگری نژاد دوون رکس که دارای موهای مجعد و نازک است. این دو نژاد به دلیل کوتاه بودن موهایشان ریزش موی بسیار کمی دارند. نژاد اسفنیکس گربه‌های بدون مو هستند و مشکلی از این بابت برای صاحبان آن‌ها پیش نمی‌آید.

عوامل ریزش موی گربه چیست؟

عواملی مانند انگل، کرم حلقوی، کنه، آلرژی، استرس و وراثت سبب ریزش مو در گربه‌ها می‌شوند. همچنین شرایط متابولیکی مانند پرکاری تیروئید، بارداری و شیردهی، لیسیدن مداوم، نظافت بیش‌ازحد، دردهای عضلانی و تومورهای پوستی در تشدید ریزش موی گربه نقش دارند. در ادامه به بررسی عوامل ریزش موی گربه ها می‌پردازیم.

  • استرس

شرایط استرس‌زا باعث ریزش موی گربه می‌شوند. هرگونه تغییر در محیط زندگی گربه، اضافه شدن حیوان جدید و مراجعه به کلینیک دامپزشکی باعث ایجاد استرس در گربه می‌شود. در چنین مواقعی گربه بیشتر قسمت‌های پهلو، شکم و پاهای خود را لیس می‌زند. برای این نوع ریزش درمانی وجود ندارد و باید صبور بود تا گربه به این شرایط عادت کند. اگر نتیجه نداد می‌توان با نظر دامپزشک و تجویز داروهای آرام‌بخش به گربه کمک کرد تا استرس کمتری را در مواجهه با اتفاقات جدید تجربه کند.

  • آلرژی

یکی از علتهای اصلی ریزش مو در گربه ها آلرژی است که می‌تواند در واکنش به غذا، گردوغبار، گزش حشرات،  مواد شیمیایی، عطر، صابون و داروها بروز پیدا کند. گربه‌ها برای تسکین خارش خود را لیس می‌زنند تا جایی که یک نقطه از بدنشان طاس شود که می‌توان این رفتار را با دارو کنترل کرد.

آلرژی و ریزش مو در گربه‌ها

  • انگل‌ها

کک، کنه و شپش می‌توانند باعث خارش، التهاب، زخم، ضایعات پوستی و حتی کچلی شوند. این نوع ریزش با نشانه‌هایی مانند کچلی کلی یا تکه‌ای و دایره‌ای و حتی ضایعات پوستی پدید می‌آید. بعضی از گربه‌ها ممکن است دچار زخم‌هایی به نام کمپلکس گرانولومای ائوزینوفیلیک یا همان زخم جوندگان شوند. هجوم کک اگر زیاد باشد باعث کم‌خونی بچه‌گربه‌ها می‌شود که سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. برای جلوگیری از به وجود آمدن کک حتماً نسبت به نظافت محیط زندگی گربه و جای خواب او دقیق باشید و با شستن ملافه و کوسن‌ها از منتقل شدن کک به صاحب گربه و اعضای خانواده جلوگیری کنید.

  • درماتوفیت گربه

درماتوفیت یک بیماری پوستی و نوعی قارچ است که روی پوست، ناخن و موی گربه قرار می‌گیرد. این قارچ باعث ریزش مو، پوسته‌پوسته شدن سر و خارش می‌شود. این بیماری قارچی باعث سست شدن موی گربه و ریزش آن می‌شود. همچنین خارش و تیرگی پوست گربه را به دنبال دارد. این نوع بیماری در بچه‌گربه‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند رایج‌تر است. زمانی که متوجه این بیماری شدید حتماً گربه را از سایر حیوانات دور نگه دارید. این بیماری با داروهای ضد قارچ پوستی گربه قابل‌درمان است.راه های درمان ریزش مو در گربه‌ها

  • تیروئید

علائمی مانند کاهش یا افزایش وزن شدید، افزایش تشنگی، یا تغییر رفتار مانند بیش فعالی یا کم‌تحرکی، تکرر ادرار، اسهال، مشکل تنفسی، ضعف و موهای چرب نشان از تیروئید پرکار یا کم‌کار در گربه‌ها است. این بیماری با دارو قابل‌کنترل است و در موارد بسیار نادر به عمل جراحی نیاز دارد. تیروئید در گربه‌ها باعث فشارخون و مشکلات قلبی می‌شود که پزشک برای تشخیض آن از گربه سونوگرافی می‌گیرد. البته گربه‌های پرشین و هیمالیا در مقایسه با دیگر گربه‌ها کمتر تیروئید را تجربه می‌کنند.

  • گازگرفتگی

ممکن است گربه‌ی شما با دیگر حیوانات درگیر شده و در اثر این درگیری بدن گربه زخم یا قسمتی از بدن او گاز گرفته شده باشد. این زخم به‌شدت در معرض آلوده شدن است و باید به خوبی از آن مراقبت شود. زیرا آلوده شدن محل زخم باعث ریزش مو در آن قسمت شده و ممکن است دیگر موهای این قسمت رشد نکنند.

  • دردهای عضلانی

درد ممکن است یکی دیگر از عوامل ریزش مو در گربه‌ها باشد. زمانی که گربه در زیر پوست خود احساس درد می‌کند شروع به لیس زدن آن ناحیه می‌کند و این‌قدر این لیس زدن را ادامه می‌دهد تا آن قسمت طاس شود.

  • بارداری و شیردهی

هورمون‌های خاص باعث رشد موهای گربه‌ی شما می‌شوند و همچنین تعادل ریزش موهای مرده را نیز برقرار می‌کنند. وقتی تعادل این هورمون‌ها به هم می‌ریزد می‌تواند باعث افزایش غیرطبیعی ریزش مو شود. بنابراین ریزش مو در زمان بارداری و شیردهی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. زیرا می‌توان این نوع ریزش را کنترل کرد. این ریزش با پایان دوره بارداری و شیردهی قطع خواهد شد.

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می‌کنند؟

یکی از دغدغه های اصلی صاحبان گربه این است که آیا موهای ریخته شده با موهای جدید جایگزین می‌شوند؟ در بیشتر موارد اگر ریزش مو به‌موقع تحت درمان قرارگرفته و درمان مؤثر بوده باشد، موهای گربه دوباره رشد خواهند کرد. ولی بعضی از گربه‌ها بسته به علت بیماری ممکن است طاس بمانند و دیگر موی آن‌ها در قسمت ریخته‌شده رشد نکند.

چگونه ریزش مو در گربه‌ها درمان می شود؟

چگونه ریزش موی گربه را کاهش دهیم؟

به‌هرحال ریزش موهای گربه طبیعی است و درمان صد درصد ندارد اما با انجام کارهایی می‌توان این ریزش را کاهش داد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برس کشیدن به مدت ۱۵دقیقه در روز جریان خون را در پوست گربه بهبود بخشیده و باعث تقویت مو می‌شود. این کار موهای مرده را که باعث تحریک پوست می‌شوند، از سطح پوست جدا می‌کند.
  • موهای گربه خود را کوتاه کنید مخصوصا اگر از نژاد گربه‌های مو بلند است. این کار باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های پوستی، نظافت و جلوگیری از تجمع آلودگی‌ها می‌شود.
  • گربه خود را با شامپوهای ضد قارچی شستشو دهید.
  • بستر گربه را به‌طور مرتب تمیز کنید.
  • به گربه خود مکمل‌های پوست و مو بدهید و مواظب تغذیه او باشید. غذای گربه‌ها باید دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی و از همه مهم‌تر دارای پروتئین باشد.

راهکارهایی برای درمان ریزش موی گربه ها

اگر متوجه ریزش موی غیرطبیعی در گربه شدید باید برای معاینه به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک با خراشیدن پوست، آزمایش خون و نمونه‌گیری به علت ریزش پی می‌برد. به‌ویژه اگر ریزش ناشی از اضطراب باشد باید برای درمان آن به دامپزشک مراجعه کنید. زیرا اضطراب قابل‌کنترل نیست و معمولا باید از داروهای ضد اضطراب استفاده شود.

اگر تحقیقات دامپزشک نشان دهند که درد در مفاصل باعث زیاد لیس زدن گربه شده است با داروهای لازم این بیماری را درمان می‌کند. وقتی درد متوقف شود ریزش مو هم قطع می‌شود. بعضی مواقع ممکن است دامپزشک مشکوک به مشکل هورمونی باشد. در این موارد ابتدا گردن گربه را لمس کرده و سپس آزمایش خون و ادرار را تجویز می‌کند تا از وضعیت تیروئید گربه مطلع شود. سپس نسبت به نوع تیروئید دارو تجویز می‌کند. درمان تیروئید گربه‌ها اکثر اوقات به‌خوبی پیش می‌رود حتی اگر گربه پیر باشد.

اگر قسمتی از پوست زخم شده باشد دامپزشک با گرفتن نمونه از ناحیه آسیب‌دیده آزمایش می‌کند تا از نوع انگل و قارچ اطلاع پیدا کرده و برای درمان آن دارو تجویز کند. مراقبت‌های بعدی پس از مراجعه به دامپزشک برای حفظ سلامت گربه بسیار مهم هستند و همچنین از انتقال بعضی از بیماری‌ها به انسان جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بدانید: راهنمای کامل برس کشیدن موهای گربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *