دسته‌بندی نشده

راهکارهای مراقبت از زخم‌های سگ‌های خانگی

راهکار مراقبت از زخم‌های سگ‌

سگ‌ها یکی از جذاب‌ترین حیوانات خانگی هستند که در اطراف ما زندگی می‌کنند و به دلیل جنب‌وجوش زیادی که دارند در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرند. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها ممکن است بر روی سطح بدنشان زخم‌های گوناگونی از حوادث مختلف ایجاد شود. این زخم‌ها چه کوچک باشند و چه بزرگ به مراقبت نیاز دارند تا به‌سرعت بهبود بیابند. در چنین مواردی صاحبان حیوانات زخمی وظیفه مراقبت از زخم‌های سگ‌ را بر عهده دارند تا حیوان زودتر سلامتی خود را به دست بیاورد. زخم‌های ایجادشده بر روی بدن سگ‌ها بر اساس اندازه و عمقی که دارند به رسیدگی و مراقبت نیاز دارند.

همچنین سن و سال سگ‌های خانگی و نژاد و ژنتیک آن‌ها می‌تواند در بهبود زخم‌های حیوان تاثیر مستقیم داشته باشد. برای مثال زخم‌های ایجادشده بر روی بدن سگ‌های جوان می‌تواند زودتر از همان زخم بر روی بدن سگ‌های پیر، بهبود پیدا کند. ما در این مقاله از رد اسپرینگ می‌خواهیم به راهکارهای مراقب از زخم‌های سگ‌های خانگی بپردازیم. به‌این‌ترتیب اگر مشکلی برای سگ خانگی شما ایجاد شد، می‌توانید بدون ترس و نگرانی اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید.

انواع زخم‌های ایجادشده بر روی بدن سگ‌ها

زخم‌ها و جراحاتی که یک سگ خانگی ممکن است در طول زندگی‌اش به آن دچار شود انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آن به رسیدگی خاص خود نیاز دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت یک سگ در طول زندگی خود ممکن است براثر برخی حوادث دچار آسیب‌هایی مانند زخم‌های عمیق، خراش سطحی، زخم گزش یا آسیب دیدن چشم و موارد دیگر شود. درنتیجه زمانی که سگ شما زخمی می‌شود در ابتدا باید زخم را ازنظر اندازه و عمق آن بررسی کنید و علت زخمی شدن حیوان را نیز تشخیص دهید. در این صورت می‌توانید راحت‌تر اقدامات لازم را انجام دهید یا با دامپزشک تماس بگیرید.

راه های مراقبت از زخم‌های سگ‌

اصولا زخم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول زخم‌های سطحی هستند که با چند روز مراقبت و رسیدگی به‌خوبی برطرف می‌شوند. دسته دوم زخم‌های عمیقی هستند که ممکن است با یک تکه شیشه یا اشیاء تیز دیگر ایجاد شده باشند. این زخم‌ها به رسیدگی بیشتری نیاز دارند و باید برای معاینه سریعا به دامپزشک مراجعه شود. تحمل زخم‌های عمیق برای حیوان بسیار سخت و آزاردهنده است و این زخم‌ها می‌توانند به‌راحتی آلودگی را به خود جذب کنند و باعث عفونت شوند.

دلایل مختلف ایجاد انواع زخم روی بدن سگ‌ها

در برخی مواقع نیز زخم براثر نیش یک حشره یا جانور دیگر بر روی بدن سگ ایجاد می‌شود. در چنین مواقعی حتی اگر زخم‌ کوچک نیز باشد باید به دامپزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است با نیش حشره میکروبی وارد بدن سگ شما شود و اگر برای درمان آن اقدامی نکنید عفونت‌های جدی برای حیوان ایجاد می‌شود. دراین‌بین نیش مار می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از نیش یک حشره باشد. پس اگر گمان کردید که زخم ایجادشده بر روی بدن سگتان جای نیش مار است فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد زخم بر روی بدن سگ‌های خانگی می‌شود آبسه است. آبسه‌ها غده‌های چرکی دردناکی هستند که زیر پوست حیوان به وجود می‌آیند و باعث ایجاد درد شدید، سرخی و التهاب می‌شوند. اگر برای درمان این آبسه‌ها اقدامی نشود ممکن است به زخم‌های عفونتی بسیار ناخوشایندی تبدیل شوند که برای حیوان بسیار دردناک هستند. در بعضی مواقع نیز ممکن است پوست حیوان با وسایل گرم‌کننده یا مواد شیمیایی بسوزد و باعث ایجاد زخم‌های سطحی یا عمیق شود.

راهکارهای مراقبت از زخم‌های سگ‌ و کاهش درد

حال که کمی در مورد زخم‌های ایجادشده بر روی بدن سگ‌ها اطلاعات به دست آوردیم، بهتر است به بررسی راهکارهای مراقبت از این زخم‌ها بپردازیم. در مرحله اول باید زخم را تمیز کنید و آلودگی‌ها اطراف آن را از بین ببرید و موهای آن قسمت را بتراشید تا بتوانید دقیق‌تر زخم را بررسی کنید. می‌توانید این‌ کار را با آب ولرم و محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ی استریل انجام دهید. اگر زخم عمیق باشد باید حیوان توسط دامپزشک معاینه شود تا در صورت لزوم زخم را بخیه بزند و به‌خوبی پانسمان کند. در مرحله بعدی باید درد و التهاب حیوان را کاهش داد برای این کار می‌توانید از داروهای ضدالتهاب استفاده کنید.چگونه مراقبت از زخم‌های سگ‌ انجام می شود؟

همچنین برای این‌که زخم‌ها دچار عفونت نشوند بهتر است به سگ خود آنتی‌بیوتیک‌ تزریق کنید یا از کرم‌های آن استفاده کنید. بسیاری از زخم‌ها بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابند ولی استفاده از آن‌ها در جراحات عمیقی که در معرض آلودگی قرار دارند ضروری است. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که تمیز نگه‌داشتن زخم و اطراف آن می‌تواند به بهبود زخم کمک بسیاری کند. همچنین علاوه بر موارد گفته‌شده، در طول مدت درمان باید رفتارهای سگ خود را نیز کنترل کنید. همان‌طور که می‌دانید سگ‌ها به‌طور غریزی عادت دارد که در طول روز خود را چندین بار لیس بزنند. بنابراین اگر بر روی بدن سگ شما زخمی وجود دارد باید مراقب باشید که سگ آن را لیس نزند. برای این‌ کار شاید مجبور شوید از ابزارهای خاص استفاده کنید.

بعضی از افراد می‌گویند آب دهان سگ برای بدنش حالت ضدعفونی‌کنندگی دارد اما این تصور صحیح نیست و باید زمانی که بدن سگ خراشیدگی یا جراحاتی دارد نگذارید بدنش را لیس بزند. به همین جهت استفاده از لباس مخصوص سگ‌ها نیز می‌تواند کارساز باشد. همچنین اگر جراحت سگ شما عمیق است بهتر است فعالیت سگ را بسیار محدود کنید زیرا حرکت کردن باعث جابجایی پوست می‌شود. همین موضوع می‌تواند روند بهبود زخم را طولانی‌تر کند.

کدام داروهای شیمیایی و طبیعی به روند بهبود زخم در سگ‌ها کمک می‌کنند؟

مراقبت از زخم‌های ایجادشده بر روی بدن سگ‌های خانگی بسیار مهم است و باید به بهترین شکل ممکن انجام شود. به همین منظور شاید لازم باشد شما در طول درمان از داروهای طبیعی یا شیمیایی برای بهتر شدن زخم و جای آن استفاده کنید. همچنین باید در طول مدت درمان از مواد ضدعفونی‌کننده برای بهبود زخم استفاده کنید تا زخم دچار عفونت نشود. بهترین زمان برای استفاده کردن از مواد ضدعفونی‌کننده زمانی است که پانسمان زخم را برای عوض کردن باز کرده‌اید. البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش‌ازحد از مواد ضدعفونی‌کننده می‌تواند برای سگ شما حساسیت ایجاد کند و روند درمان را مختل سازد.

مراقبت از زخم‌های سگ‌های بیمار

همچنین توصیه می‌شود در طول درمان از پمادهای مخصوص زخم که به کاهش باکتری‌ها در سطح پوست کمک می‌کنند نیز استفاده شود. شما می‌توانید به‌جای استفاده از مواد شیمیایی برای بهبود زخم از مواد طبیعی استفاده کنید. یکی از موادی که از طبیعت گرفته شده و به بهبود زخم کمک می‎کند ژل آلوئه ورا است. استفاده از ژل آلوئه ورا علاوه بر این‌که ضد باکتری است به ترمیم بافت پوست نیز کمک بسیاری می‌کند. همچنین شما می‌توانید از ژل آلوئه ورا برای کاهش التهاب پوست حیوان نیز استفاده کنید. جالب است بدانید در گذشته برای بهبود زخم از عسل استفاده می‌کردند. عسل باعث می‌شود التهاب پوست کاهش یابد و روند تشکیل بافت پوست سریع‌تر انجام شود. علاوه بر این عسل خاصیت ضد باکتری دارد و به‌راحتی نیز در دسترس است.

مدت‌زمان بهبود زخم

شناخت نوع زخم و مدت زمان بهبود از تکنیک‌های مراقبت از زخم‌های سگ‌ است. ترمیم زخم به‌خصوص اگر زخم عمیق باشد یک فرایند پیچیده است که باید تمامی مراحل به‎‌خوبی انجام شود تا حیوان به‌سرعت سلامتی خود را به‌ دست بیاورد. به‌طورکلی می‌توان گفت مدت‌زمان بهبود زخم به دو عامل مهم بستگی دارد. یکی نوع زخم است و دیگری کیفیت رسیدگی و مراقبت از زخم ایجادشده بر روی بدن حیوان است. همان‌طور که گفتیم اگر زخم عمیق باشد به مراقبت بیشتری نیاز دارد و به همان میزان مدت‌زمان بهبود زخم نیز افزایش می‌یابد. در مقابل اگر زخم سطحی باشد به رسیدگی زیادی نیاز ندارد و به‌سرعت بهبود می‌یابد. ازجمله عوامل دیگری که بر روی سرعت بهبود زخم تاثیر می‌گذارد سن حیوان است. برای مثال اگر سگ شما سن زیادی داشته باشد ممکن است روند درمان طولانی‌تر شود.رسیدگی و مراقبت از زخم‌های سگ‌

نحوه‌ی رشد مو بر روی جای زخم

مراجعه به پزشک و مراقبت از زخم‌های سگ‌دانشمندان با تحقیق‌ها و آزمایش‌های مختلف دریافتند که اگر بر روی جای زخم از موادی که به ترشح کلاژن کمک می‌کنند استفاده‌ کنید ممکن است به روند رویش مو کمک بسیاری شود. ازجمله موادی که به ترشح کلاژن کمک می‌کنند می‌توان به عسل اشاره کرد. همچنین گفته می‌شود اپیدرم یا خارجی‌ترین لایه پوست سگ می‌توانند فولیکول‌های موی جدید را در مدت‌زمان درمان بازسازی کند. این موضوع باعث می‌شود تا رشد مو در محلی که زخم ایجادشده متوقف نشود. البته لازم به ذکر است که رشد مو در محل زخم بستگی به نوع زخم و ویژگی‌های آن دارد.

کلام پایانی

بهتر است قبل این‌که مراقبت از زخم‌های سگ‌‌های خانگی را بیاموزید، مراقب حیوان خود باشید تا زخمی نشود. زیرا زخم‌ها می‌توانند برای حیوان بسیار دردناک باشند و از طرفی روند درمان و طولانی شدن آن می‌تواند حیوان را آزار دهد. اما اگر سگ شما دچار جراحت شد باید زخم را بررسی کنید و با توجه با آن اقدامات لازم را انجام دهید. تمیز کردن زخم در مرحله اول بسیار مهم است زیرا باید از نفوذ آلودگی به داخل زخم خودداری شود. همچنین در طی تمامی مراحل درمان باید مواظب باشید تا سگتان با رفتارهای غریزی خود باعث بدتر شدن وضعیت جسمانی‌اش نشود. همچنین می‌توانید در طول درمان از داروهای طبیعی یا شیمیایی که به بهبود زخم کمک می‌کنند نیز استفاده کنید. در آخر می‌توان گفت جای نگرانی برای رویش مو نیست و با کمی صبر و حوصله رویش مو انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: بهترین راهکارهای رهایی از شر کک در سگ و رفع خارش‌های پوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *