دسته‌بندی نشده

تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌های خانگی

تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌ در چیست؟

حیوانات خانگی نیز مانند انسان‌ها به نظافت و رسیدگی نیاز دارند. برای مثال وقتی با سگ خود از گردش برمی‌گردید شاید اولین چیزی که به آن نیاز داشته باشید حمام کردن سگتان باشد. زیرا سگ‌ها، حیوانات بازیگوش و کنجکاوی هستند و ممکن است در طول گردش خود را بسیار آلوده و کثیف کرده باشند. پس بهتر است در ابتدا وسایل لازم برای حمام کردن سگ خود را فراهم کنید. شاید در این زمان شامپوی سگ شما تمام شده باشد و شما بخواهید جایگزینی برای آن در نظر بگیرید. در اینجا است که این سوال به ذهنتان خطور می‌کند که آیا تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌ واقعا وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهتر است این کار را نکنید. البته فقط یک بار استفاده از شامپوی مخصوص انسان برای سگ‌های خانگی نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که نباید از شامپویی که برای انسان‌ها طراحی و ساخته شده برای شست و شوی سگ‌های خانگی استفاده کرد. زیرا هر نوع شامپو متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای مصرف‌کننده آن طراحی‌شده و نیازها و ویژگی‌های انسان‌ها تفاوت بسیاری با حیوانات خانگی دارد. حال در این مقاله از رد اسپرینگ می‌خواهیم به بررسی دقیق تفاوت بین شامپوی انسان و شامپوی سگ‌ها بپردازیم.

آیا می‌توان از شامپوی انسان برای سگ‌های خانگی استفاده کرد؟

تاکنون این سوال برای افرادی زیادی که در خانه‌ی خود از سگ‌ها نگه‌داری می‌کنند پیش آمده است. همان‌طور که گفتیم یک بار استفاده از شامپوی انسان برای سگ‌ها نمی‌تواند مشکلی برای سگ ایجاد کند. اما اگر بخواهید برای مدت‌زمان بیشتری از شامپوی خود برای سگتان استفاده کنید ممکن است حیوان خانگی‌ شما دچار آسیب‌ها و صدمات جدی شود.

تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌های خانگی

همچنین قابل‌ذکر است که شاید در هنگام استفاده از شامپوی خود برای سگتان نتیجه مطلوبی بگیرید. یعنی بعد از استحمام موهای سگتان از زیبایی و تمیزی بدرخشند یا بسیار لطیف و نرم شده باشند. اما به‌طورقطع می‌توان گفت اگر همیشه از شامپوی انسانی برای سگتان استفاده کنید پوست حیوان به‌شدت آسیب می‌بیند.

ازنظر علمی اگر بخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم، باید بگوییم شامپوهای انسانی اسیدیته بالایی دارند که به‌مرورزمان پوست سگ را از بین می‌برند. محصولات آرایشی و بهداشتی که برای سگ‌ها تولید می‌شوند متناسب با پوست و موی آن‌ها طراحی شده‌اند. به همین دلیل اگر از محصولاتی غیر از آن‌هایی که مخصوص سگ‌ها است استفاده کنید پوست و موی سگ آسیب می‌بیند.

حتی استفاده از انواع شامپوهای مخصوص سگ‌ نیز به نژاد، ژنتیک، نوع و رنگ موهای حیوان بستگی دارد. در کنار این‌ها سن حیوان نیز بر روی انتخاب شامپو برای او تاثیرگذار است. اگر شما از شامپویی که برای یک نژاد خاص طراحی شده برای سگ خود که از آن نژاد نیست استفاده کنید ممکن است نتیجه مطلوبی نگیرید. بنابراین بهتر است همیشه از شامپوهای مخصوص به سگ خود استفاده کنید تا بهترین عملکرد را بر روی پوست و موی حیوان داشته باشد.

تفاوت شامپوی مخصوص انسان و سگ‌ در چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت بین شامپوهای مخصوص انسان‌ها و سگ‌ها بهتر است از برخی تفاوت‌های پوستی بین آن‌ها صحبت کنیم. جالب است بدانید انسان‌ها  به‌مراتب پوستی ضخیم‌تر از ‌سگ‌ها دارند. ازلحاظ علمی می‌توان گفت پوست انسان‌ها دارای ۱۰ تا ۱۵ لایه پوستی است درصورتی‌که پوست سگ‌ها فقط ۳ تا ۵ لایه پوستی دارد.

تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌های خانگی در شستشوی سگ

همچنین می‌توان گفت PH پوست انسان‌ها نیز با سگ‌ها تفاوت بسیاری دارد. برای مثال PH پوست انسان‌ها در بازه ۵٫۲ تا ۶٫۲ قرار دارد این در حالی است که PH پوست سگ‌ها تقریبا بین ۶ تا ۷٫۴ قرار دارد. با توجه به این جمله می‌توان گفت تعادل PH پوست انسان‌ها بیشتر در سمت اسیدی قرار گرفته و PH پوست سگ‌ها حالتی خنثی دارد.

بنابراین در کارخانه‌هایی که محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می‌شود با توجه به موارد گفته‌شده در بالا محصولات طراحی و ساخته‌ می‌شوند. برای مثال چون پوست انسان‌ها ضخیم‌تر از پوست سگ‌ها است، بنابراین شامپوی طراحی‌شده برای آن‌ها می‌تواند برای پوست و موی سگ بسیار خشن باشد. زیرا ممکن است در ساخت شامپوی انسان از مواد شیمیایی مانند پارابن استفاده شود که برای سگ‌ها مضر است. به‌طورکلی می‌توان گفت مواد تشکیل‌دهنده شامپوی انسان برای استفاده در پوست‌های اسیدی طراحی شده و با این نوع پوست‌ها سازگاری دارد. درنتیجه اگر برای سگ‌ها استفاده شود باعث تخریب لایه‌های پوست خواهد شد.

آیا می‌توان از شامپوی بچه برای شستن سگ‌های خانگی استفاده کرد؟

شاید شما عم با خود فکر کرده باشید که پوست نوزاد و کودکان نیز از پوست بزرگ‌سالان بسیار حساس‌تر است. بنابراین احتمالا استفاده از شامپوی بچه نمی‌تواند مشکلات گفته‌شده را به دنبال داشته باشد. اما این عقیده تا چه حد صحت دارد؟ تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌ در چیست؟ شامپوی مخصوص کودکان تفاوت بسیاری با شامپوهای افراد بزرگ‌سال دارد. زیرا کودکان پوست نازک‌ و حساسی دارند که به مراقبت زیادی نیاز دارد.

شامپو بچه به‌گونه‌ای طراحی شده که متناسب با وضعیت جسمانی کودکان و نوزادان باشد. یعنی فرمولاسیون شامپوی کودک به این صورت است که چشم‌ها را نمی‌سوزاند و تعادل PH آن بیشتر در سمت خنثی قرار گرفته و PH آن تقریبا برابر ۷ است. همچنین در ساخت شامپوی مخصوص کودکان از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود تا به پوست لطیف آن‌ها آسیبی وارد نشود.حمام و تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌

قابل‌ذکر است که شامپو بچه بر پایه آب ساخته می‌شود و حاوی مقدار کمی گلیسیرین برای صافی، کمی مواد ضخیم کننده مو و اندکی مواد پاک‌کننده ملایم است. بنابراین می‌توان گفت شامپو بچه به دلیل ساختار ملایم و شفافی که دارد می‌تواند گزینه بهتری نسبت به شامپوهای معمولی برای سگ‌ها باشد. ازاین‌رو می‌توان گفت در موارد اضطراری که سگتان بسیار کثیف است و به استفاده از شامپو نیاز دارد ولی شامپوی مخصوصش تمام شده می‌توانید از شامپو بچه استفاده کنید.

مشکلات ایجاد‌شده برای سگ‌ها با استفاده از شامپوهای مخصوص انسان

همان‌طور که می‌دانید پوست اصلی‌ترین قسمت بدن است که نقش مهمی در دفاع از ایمنی بدن دارد. بنابراین چه در افراد و چه در حیوانات باید از سلامت پوست به‌خوبی محافظت شود. همان‌طور که در قسمت بالا اشاره شد استفاده از شامپوهای انسانی برای سگ‌ها می‌تواند مشکلات جدی برای پوست حیوان ایجاد کنند. برای مثال شامپوهای افراد می‌توانند باعث خشکی پوست سگ شوند و تحریک‌پذیری پوست را افزایش دهند. همچنین به دلیل اسیدی بودن این شامپوها ممکن است روغن‌های مفید موجود در سطح پوست سگ از بین برود. این موضوع می‌تواند حیوان را دچار بیماری‌های عفونی کند و صدمات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. این موارد نشان می دهد که تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌ وجود دارد.

نحوه استحمام و تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌

همچنین ممکن است مواد تشکیل‌دهنده‌ی شامپوهای انسانی برای سگ‌ها آلرژی‌زا باشد. درنتیجه استفاده از آن‌ها  مشکلاتی مانند سرخی پوست، التهاب و خارش را برای حیوان به وجود می‌آورد. همچنین جالب است بدانید محققان در طی تحقیق‌های مختلف بر روی پوست انسان‌ها و حیوانات دریافتند که اپیدرم می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش محافظت کند. اپیدرم بیرونی‌ترین لایه پوست است که وظیفه محافظت از بدن را بر عهده دارد. این نکته مهم قابل‌ذکر است که انتخاب یک شامپوی نامناسب برای استفاده چه در حیوان و چه در انسان می‌تواند به این لایه آسیب‌های جدی وارد کند. بنابراین برای جلوگیری از هر نوع آسیب احتمالی بهتر است از شامپوی مخصوص سگ‌ها برای سگ خود استفاده کنید.

مزایای استفاده از شامپوهای مخصوص سگ‌های خانگی

با انتخاب یک شامپوی سگ مناسب دیگر خیالتان راحت است که این شامپو متناسب با شرایط پوست و موی سگ‌ها طراحی و تولید شده است. به‌طورکلی می‌توان گفت این شامپوها از مواد ایمن و غیر سمی ساخته می‌شوند تا هیچ‌گونه تهدیدی برای پوست سگ ایجاد نکنند. پس می‌توانید با خیالی آسوده سگ خود را به حمام ببرید و به‌خوبی با شامپوی مخصوصش آن را بشویید. از طرفی چون این شامپوها مخصوص سگ‌ها طراحی شده استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. زیرا زودتر از دیگر شامپوها کف می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود به‌طور موثر زمان حمام را کاهش دهید.

تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌های خانگی موقع استحمام

همچنین استفاده از این شامپوها می‌تواند برخی از مشکلات پوستی حیوان را نیز برطرف کند. از طرفی شامپوهای مخصوص سگ‌ها‌ به‌طورمعمول بر پایه مواد طبیعی ساخته‌ می‌شوند و بنابراین پوست را تحریک نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند به سگ شما کمک کند که حمام راحتی داشته باشد. این نکته قابل‌ذکر است که تنوع شامپوهای مخصوص سگ‌های خانگی در بازار بسیار زیاد است و برای همین شما می‌توانید به‌راحتی یک شامپوی مناسب برای سگتان انتخاب کنید.

کلام پایانی

با توجه به آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم، تفاوت شامپوهای مخصوص انسان‌ و سگ‌ موارد مختلفی را شامل می شود. بهتر است از شامپوهای انسانی برای سگ خود استفاده نکنید. درست است که با یک‌بار استفاده آسیبی به سگ وارد نمی‌شود اما ممکن است شما را ترغیب کند که برای همیشه از همین نوع شامپو استفاده کنید. زیرا شامپوهای انسانی برای سگ‌ها بسیار قوی هستند و می‌توانند آثار زود گذری مانند براقی مو و نرمی و لطافت را در پی داشته باشند. اما همان‌طور که گفتیم این نتیجه زودگذر است و نه‌تنها برای سگ خانگی شما مطلوب نیست بلکه ممکن است صدمات جدی به پوست سگ وارد کند.

خشکی پوست و ایجاد حساسیت در آن کمترین آسیبی است که با استفاده از شامپوی انسان برای سگ به وجود می‌آید. اما اگر مجبور شدید از شامپوی دیگری برای سگ خود استفاده کنید انتخاب شامپو بچه انتخاب مناسب‌تری است. به‌طورکلی می‌توان گفت پوست و مو مهم‌ترین اعضای بدن هستند پس به بهترین شکل از آن مراقبت کنید زیرا زیبایی و جذابیت یک سگ با سلامتی پوست و مویش نمایان می‌شود.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید شامپو برای سگ های خانگی