دسته‌بندی نشده

راهنمای نظافت ناخن‌های سگ

این روزها نگهداری سگ و توله‌سگ در خانه‌ها به امری عادی تبدیل‌شده است و به همین دلیل راهنمای نظافت ناخن‌های سگ، راهنمایی ضروری محسوب می‌شود. خانواده‌های بسیاری را می‌توان پیدا کرد که سگ‌ها را به‌عنوان عضوی از خانواده خود پذیرفته‌اند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. نکته مهم این است که نگهداری از سگ‌ها قواعد و اصولی دارد که برای حفظ سلامت آن‌ها باید به‌طور کامل رعایت شوند. به‌عنوان‌مثال تغذیه مناسب، پیگیری علائم بیماری، نحوه آموزش سگ و حفظ نظافت و بهداشت از اصلی‌ترین اصول مراقبتی سگ‌ها هستند.

در این مطلب قصد داریم درباره یکی از اصلی‌ترین مراقبت‌های بهداشتی از سگ‌ها یعنی نظافت ناخن‌ها سگ اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اصلاح ناخن یکی از قسمت‌های اساسی از نظافت سگ بوده و امر بسیار مهمی برای سلامت حیوان است. بیشتر صاحبان سگ از کوتاه کردن ناخن حیوانشان می‌ترسند و انجام آن را به یک دامپزشک یا آرایشگر حیوانات می‌سپارند؛ اما با یادگیری استفاده از ناخن‌گیرهای مخصوص سگ می‌توانید در هر زمانی از سگ خود مراقبت کنید. به یاد داشته باشید که کنترل بهداشت حیوان خانگی باعث حفظ سلامت خود او و همچنین عدم انتقال بیماری به شما و اطرافیانتان می‌شود.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید شامپو برای سگ‌های خانگی

راهنمای نظافت ناخن‌های سگچرا باید نظافت ناخن‌های سگ را انجام دهیم؟

صاف و مرتب نگه‌داشتن ناخن‌های سگ امری ضروری است. چراکه بلندی بیش‌ازحد ناخن‌ها برای خود سگ نیز خوشایند نیست. این احساس ناخوشایند درست مثل وقتی است که ناخن‌های پای ما بسیار بلند باشد. ناخن‌های بلند در راه رفتن سگ مشکل ایجاد می‌کنند و ممکن است باعث آسیب رساندن به اثاثیه منزل و نخ کش شدن پارچه مبل‌ها شوند. ناخن‌های سگ‌ها مانند ناخن انسان با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند. به همین دلیل بعد از هر بار شستن سگ حتما ناخن‌هایش را چک کنید. سرعت رشد ناخن‌ها معمولا بستگی به نژاد سگ و شرایط محیطی که در آن زندگی می‌کند، دارد.

اگر سگ شما بیشتر وقت‌ها در خانه و روی سطوح نرم راه می‌رود، ناخن‌های او زودتر بلند می‌شوند؛ بنابراین باید تقریبا هفته‌ای یک‌بار ناخن‌های او را بررسی کنید. ولی اگر سگ شما در بیرون خانه و روی سطوح سخت مانند آسفالت راه می‌رود کمتر به کوتاه کردن ناخن احتیاج خواهد داشت. همواره به این نکته توجه کنید که اگر ناخن‌های حیوان خانگی شما خیلی بلند باشد، نحوه راه رفتن او تغییر می‌کند.

ناخن‌های بیش از بلند باعث تغییر حالت پاهای سگ می‌شوند و حتی ممکن است روی شکل استخوان‌های مچ پای او نیز تاثیر بگذارند. عدم رسیدگی به این موضوع در طولانی‌مدت باعث کشیدگی عضلات و تاندون‌ها و حتی آرتروز و تغییر شکل انگشتان پای حیوان خواهد شد؛ و این موضوع در حرکت سگ اختلال ایجاد می‌کند و باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای او خواهد شد. به‌عنوان‌مثال ناخن‌ها بعد از بلند شدن خم‌شده و در داخل دست و پای سگ فرو می‌روند؛ بنابراین باعث ایجاد زخم و عفونت در آن‌ها خواهند شد. ضمن اینکه ابن موضوع حرکت سگ را با اختلال مواجه می‌کند و ممکن است باعث ایجاد اضافه‌وزن یا افسردگی نیز بشود. پس همیشه نسبت به ناخن‌های سگتان دقیق باشید.

این نکات را در زمان اصلاح ناخن‌های سگ به یاد داشته باشید.

۱- از همان تولگی کوتاه کردن ناخن را شروع کنید. چون سگتان راحت‌تر با آن کنار می‌آید و استرس آن به‌مرورزمان کم می‌شود. تقریبا از ۲ یا ۳ ماهگی او را با ناخن‌گیر آشنا کنید.

۲- برای کوتاه کردن ناخن زمانی را انتخاب کنید که سگ کاملا آرام است.

۳- بلندی ناخن سگ را هنگام ایستادن او بررسی کنید. اگر در زمان ایستادن ناخن‌ها زمین را لمس کرد، می‌توانید برای کوتاه کردن آن‌ها اقدام کنید. همچنین اگر موقع راه رفتن سگ صدای تق‌تق شنیدید، باید متوجه شوید که وقت کوتاه کردن ناخن‌ها فرارسیده است. معمولا بیشتر سگ‌ها هر یک ماه و نیم یک‌بار به کوتاه کردن ناخن‌ها نیاز دارند.

راهنمای نظافت ناخن‌های سگ که باید یاد بگیرید

۴- اگر سگتان موهای بلندی دارد مواظب باشید که موها روی ناخن را نپوشانده باشد.

۵- مواظب رگ‌های خونی که انتهای ناخن قرار دارد باشید. اگر سگتان ناخن‌های رنگ روشن با پوستی تیره دارد، کار برای شما راحت‌تر است؛ اما زمانی که ناخن سگتان همرنگ پوست او است، حتما از یک چراغ‌قوه کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود که شما دقیقا ناخن را بچینید و به رگ‌های خونی آسیبی نرسانید.

۶- بعد از کوتاه کردن از سوهان استفاده کنید تا ناخن‌ها صاف و بدون تیزی باشند.

۷- اگر ناخن‌های سگ زیاد بلند نشده نیاز به استفاده از ناخن‌گیر نیست و می‌توانید با سوهان ناخن آن‌ها را مرتب کنید.

۸- در زمان نظافت ناخن‌های سگ حتما مقداری پودر منعقدکننده در دسترس داشته باشید. این پودر زمانی که ناخن سگ را بیش‌ازحد کوتاه کرده‌اید، به کارتان خواهد آمد. کوتاه کردن بیش‌ازحد ناخن‌ها ممکن است باعث خونریزی آن‌ها شود. با استفاده از این پودر می‌توانید جلوی خونریزی را بگیرید. اگر این پودر در دسترس نبود، روی ناخن را با یک دستمال تمیز بپوشانید. به یاد داشته باشید که از آب سرد برای بند آمدن خون استفاده نکنید زیرا باعث سوزش زخم می‌شود.

جامع‌ترین راهنمای نظافت ناخن‌های سگ با راهنمای جامع نظافت ناخن‌های سگ، بهترین ناخن‌گیر را انتخاب کنید

خرید ناخن‌گیر مناسب یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زمان نظافت ناخن‌ها است. با خرید یک ناخن‌گیر خوب، کار کوتاه کردن ناخت‌ها برایتان بسیار راحت‌تر خواهد شد. پس در زمان انتخاب ناخن‌گیر این نکات را به یاد داشته باشید.

 

اندازه مناسب را انتخاب کنید.

اندازه ناخن‌گیر سگ باید متناسب با اندازه دست و پای سگ باشد. ناخن‌گیر نباید آن‌قدر کوچک یا بزرگ باشد که در دست گرفتن آن برای شما به یک مشکل تبدیل شود. توجه به این نکته برای سهولت کار و جلوگیری از حوادث و درد ناشی از ناخن گرفتن ضروری است.

به نژاد و استحکام ناخن‌ها دقت کنید.

استحکام ناخن‌ها و میزان بلند شدن آن‌ها تا حد زیادی به نژاد سگ بستگی دارد. پس حتما در زمان خرید ناخن‌گیر نژاد سگ را به اطلاع فروشنده برسانید.

ناخن‌گیر باید دستورالعمل اندازه‌گذاری داشته باشد.

این دستورالعمل اندازه‌های کوچک، متوسط یا بزرگ را مشخص می‌کند و برای تعیین مقدار ناخن گرفته‌شده بسیار کمک‌کننده است. برخی از ناخن‌گیرها یک سوراخ کوچک روی بسته‌بندی دارند. شما می‌توانید ناخن سگ را وارد این سوراخ کرده و آن را دقیقا به همان مقداری که لازم است، بگیرید.

انواع ناخن‌گیرهای مخصوص سگ

برای نظافت ناخن‌های سگ لازم است که شما انواع ناخن‌گیرهای را بشناسید و از آن‌ها به درستی استفاده کنید.

ناخن‌گیر قیچی

ناخن‌گیر قیچی ساده‌ترین نوع ناخن‌گیر سگ است و شکل ظاهری آن کاملا شبیه به یک قیچی است. نحوه کار با این قیچی‌ها به این شکل است دو لبه قیچی را روی ناخن می‌گذارید. سپس دستگیره‌های آن را فشار می‌دهید تا تیغه‌ها به هم نزدیک شده و ناخن بریده شود.

اهمیت راهنمای نظافت ناخن‌های سگ

این نوع ناخن‌گیر برای سگ‌های نژاد عروسکی و کوچک و توله‌سگ‌هایی که دارای ناخن‌های نازک هستند، استفاده می‌شود. این ناخن‌گیرها مجهز به محافظی هستند که باعث می‌شود ناخن بیشتر از چیزی که باید چیده نشود. همین ویژگی آن را برای افراد مبتدی و بی‌تجربه به انتخابی عالی تبدیل می‌کند. همچنین از نظر قیمتی نیز گزینه‌ای مناسب خواهد بود.

ناخن‌گیر سبک گیوتین

یکی از محبوب‌ترین انواع ناخن‌گیر سگ، ناخن‌گیر سبک گیوتین است. بر روی این ناخن‌گیر یک سوراخ وجود دارد که شما می‌توانید ناخن سگ را داخل آن قرار داده و با فشار دسته‌ها ناخن را کوتاه کنید. این ناخن‌گیر برای کوتاه کردن ناخن‌های بلندتر مناسب است اما به اندازه ناخن‌گیر قیچی محبوب نیست ندارد. این ناخن‌گیر برای سگ‌های کوچک و متوسط مناسب است.

سوهان برقی

عملکرد سوهان برقی مانند سنباده است. درواقع این ناخن‌گیر به‌جای چیدن ناخن آن را می‌سابد. درپوش محافظ سوهان برقی کمک می‌کند که مقدار مشخصی از ناخن برداشته شود؛ بنابراین می‌توان از آن برای زمانی که ناخن سگ زیاد رشد نکرده باشد، استفاده کرد. این ناخن‌گیر همچنین لبه‌های ناخن را خیلی صاف و یکدست می‌کند. اگر سگ شما از ناخن‌گیر خوشش نمی‌آید سوهان برقی بهترین گزینه است. این وسیله برای سگ‌هایی که نژادی بزرگ و ناخن‌های ضخیم دارند یا کوتاه کردن ناخن‌هایشان مشکل بوده و به زور بیشتری نیاز دارد، مناسب است.

راهنمای نظافت ناخن‌های سگ که دانستن آن ضروری است

صدای ویبره نسبتا بلند سوهان برقی ممکن است باعث ترس حیوان شود؛ بنابراین انجام آن نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد. همچنین کوتاه کردن ناخن‌ها با استفاده از این ناخن‌گیر به زمان بیشتری نیاز دارد. به‌علاوه هنگام سوهان کردن ناخن بو و گردوغبار تولید می‌شود و پودر ناخن نیز روی زمین می‌ریزد. لازم به ذکر است که سوهان برقی در مقایسه با ناخن‌گیرهای سگ قیمت بالاتری دارد.

ناخن‌گیر انبری

شکل و طرز کار این نوع ناخن‌گیر شبیه انبردست بوده و برای سگ‌هایی با نژاد متوسط تا بزرگ که ناخن‌های ضخیمی دارند مناسب است. این نوع ناخن‌گیر هم قیمت مناسبی دارد.

ناخن‌گیر با LED

این ناخن‌گیر به دلیل داشتن نور LED برای سگ‌هایی که ناخن‌های رنگ تیره یا همرنگ پوست دارند، بسیار مناسب است. نور LED به شما کمک می‌کند که رگ‌های خونی را ببینید و نظافت ناخن‌های سگ را به سادگی انجام دهید.

دقیقا نمی‌توان گفت که کدام ناخن‌گیر بهتر است. چراکه انتخاب آن به نژاد سگ و نوع ناخن‌های او بستگی دارد؛ مثلا برای سگ‌های نژاد کوچک، شیواها و پامرانین ناخن‌گیر گیوتینی یا قیچی بهتر است. همچنین اگر سگ بزرگ بوده و ناخن‌های ضخیم و محکم داشته باشد، بهتر است از سوهان برقی استفاده کنید. سگ‌هایی مانند ژرمن، دوبرمن پینچر و روتوایلر از این نوع‌اند. در این مقاله تلاش کردیم که مهم‌ترین نکات نظافت ناخن‌های سگ و کوتاه کردن ناخن‌های او را به شما آموزش دهیم. خواندن این مقاله حتما در حفظ سلامت و بهداشت سگ به کمکتان خواهد آمد.

بیشتر بدانید: چگونه سگ خانگی خود را بدون حمام کردن تمیز کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *