دسته‌بندی نشده

راهنمای کامل برس کشیدن موهای گربه

راهنمای جامع برس کشیدن موهای گربه

برس کشیدن موهای گربه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نظافت او است. چراکه معمولا موهای گربه خیلی زود کثیف می‌شوند و همین موضوع باعث ایجاد بیماری‌های پوستی در حیوان می‌شود. به‌علاوه موها یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زیبایی گربه هستند. پس رسیدگی مناسب به آن‌ها باعث می‌شود که گربه شما همیشه جذاب و زیبا به نظر برسد. در ادامه این مطلب نکاتی را درباره نحوه برس کشیدن موهای گربه و انتخاب برس برای او بیان کرده‌ایم.

چرا باید موهای گربه را برس بکشیم؟

نظافت مرتب کمک می‌کند که دمای بدن گربه به‌خوبی تنظیم شود و در فصل‌های گرم و سرد بتواند از خود مراقبت کند. همچنین این کار باعث پخش شدن چربی بدن روی کل پوست او می‌شود و به خنک شدن بدن و تبخیر آب اضافه بدن نیز کمک می‌کند. نظافت موهای گربه و برس کشیدن مرتب آن‌ها از گلوله شدن و ریزش موها جلوگیری می‌کند. این گلوله‌های مو ممکن است وارد روده و حلق گربه شده و منجر به انسداد روده‌ها و تهوع او شوند. علاوه بر این‌ها برس کشیدن موهای گربه راهی برای عشق ورزیدن به او و نوازش کردن او است.

با برس کشیدن مرتب موهای گربه از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث براق شدن موهای او خواهید شد. همچنین می‌توانید گره‌های موها را باز کنید و مانع جمع شدن اجسام و گردوغبار در بین آن‌ها شوید. برس کشیدن به بهبود گردش خون گربه نیز کمک می‌کند. استفاده از روغن به همراه برس کشیدن موها برای سلامت پوست گربه مفید است. به‌علاوه این کار می‌تواند شما را متوجه بیماری گربه‌تان نیز بکند. برس کشیدن روزانه راهی برای تشویق کردن گربه‌ به نظافت خود است. پس اگر در حین برس کشیدن، گربه خودش شروع به نظافت کرد، مزاحمش نشوید.

دلایل برس کشیدن موهای گربه

نکات مهم در زمان برس کشیدن موهای گربه

  • برای برس کشیدن حتما از دستکش لاتکس طبیعی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که آلودگی‌ها از دست شما به گربه یا بلعکس منتقل نشود.
  • سعی کنید زمانی که گربه آرام است موهای او را برس بکشید و این کار را ابتدا با نوازش کردن او شروع کنید.
  • اگر گربه شروع به ناآرامی و دست‌وپا زدن کرد، برس زدن موها را متوقف کنید.
  • بدن گربه را ازنظر زخم و لکه‌های پوستی بررسی کنید تا در زمان برس کشیدن به زخم‌ها آسیبی نرسانید.
  • ابتدا برخلاف جهت رشد مو و سپس در جهت رویش مو برس بکشید. با این کار موهای مرده را از سطح پوست جدا می‌کنید.
  • اگر از چندین گربه نگهداری می‌کنید، برس‌های آن‌ها را جدا کنید. در غیر این صورت بعد از استفاده، شانه‌ها را ضدعفونی کنید.
  • گربه‌ها به مراقبت ملایم نیاز دارند یعنی موقع برس کشیدن باید مواظب باشید که دندانه‌های شانه پوست گربه را اذیت نکند و مراقب برجستگی‌ها، زگیل‌ها و حتی سبیل گربه باشید.
  • به هنگام برس کشیدن قسمت گوش گربه مراقب باشید. چون گربه‌ها نسبت به گوش‌های خود حساس هستند.
  • بعد از اتمام برس کشیدن، با دستکش‌های مخصوص روی بدن گربه دست بکشید. این کار باعث پخش شدن یکنواخت چربی روی بدن او می‌شود.
  • در پایان کار می‌توانید به بدن گربه اسپری نرم‌کننده بپاشید تا موها نرم و لطیف شوند.
  • سعی کنید این نظافت را با آرامش و علاقه انجام دهید تا گربه از نظافت کردن لذت ببرد و نسبت به انجام آن حس ناخوشایند نداشته باشد. نظافت مرتب در رابطه شما با حیوان خانگی‌تان تاثیر زیادی دارد. پس آن را دست‌کم نگیرید.

چگونه موهای گربه را برس بکشیم

برای برس کشیدن موهای گربه باید ترفندهایی را یاد بگیرید و با لوازم موردنیاز آن آشنا شوید. در ادامه این مطالب توضیح داده شده است.

انتخاب برس مناسب برای گربه

قبل از هر چیز باید یک برس متناسب با موهای گربه خریداری کنید. توجه کنید که برس مناسب برای گربه‌هایی با موهای کوتاه، بلند و معوج متفاوت است. نکته مهم اینکه عدم انتخاب برس مناسب ممکن است باعث افزایش ریزش مو در گربه یا گره خوردن و خراب شدن موهای او شود. برس‌های گربه در دو جنس مختلف  پلاستیکی یا فلزی ضدزنگ ساخته می‌شوند. معمولا شانه‌های فلزی دوام بیشتری دارند اما قیمت انواع پلاستیکی شانه مناسب‌تر است. برخی دستکش‌های پلاستیکی پرز دارد برای برس کشیدن گربه‌های حساس نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

انواع برس و تاثیر آن بر برس کشیدن موهای گربه

برای خرید یک برس مناسب باید انواع برس موی گربه را بشناسید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع برس گربه را معرفی می‌کنیم.

  • برس مویی: این برس را می‌توان برای انواع گربه‌ها حتی بچه‌گربه‌های حساس با موی بلند استفاده کرد.
  • برس pin: این برس برای از بین بردن گره موها در گربه‌هایی با موهای بلند و متوسط گزینه‌ی خوبی است.
  • برس slicker: این برس هم برای موهای بلند و هم موی کوتاه کاربرد دارد اما باید بااحتیاط استفاده شود. چراکه ممکن است باعث ایجاد خارش در پوست گربه یا شکستن موهای او شود.
  • برس پلاستیکی و دستکش: این دو گزینه هردو برای ریزش مو مفید هستند و می‌توانید از آن‌ها برای پخش کردن روغن به سطح پوست گربه استفاده کنید. این برس‌ها برای گربه‌هایی که از نظافت کردن خوششان نمی‌آید، مناسب هستند. با دستکش‌های مخصوص، حین نوازش گربه، تمام موهای مرده را از بدن او جدا کرده و نظافت او را انجام خواهید داد. این دستکش‌ها برای جدا کردن موهای گربه که به مبلتان چسبیده هم کاربرد دارد.انواع برس برای برس کشیدن موهای گربه
  • شانه‌های سافاری: این برس‌ها علاوه بر تمیز کردن گربه می‌تواند انواع انگل‌ها را از پوست و موی گربه جدا کنند و برای موی کوتاه و بلند نیز مناسب هستند.
  • برس کنگ: این برس معمولا برای از بین بردن موهای خردشده به کار می‌رود.
  • برس dakpets: این برس تا ۹۵ درصد به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. با استفاده از آن ظرف ده دقیقه گربه‌ی خود را شانه می‌زنید. dakpets دارای تیغه‌ای است که ممکن است گربه را اذیت کند. پس باید هنگام استفاده از آن دقت بیشتری داشته باشید.
  • برس هرتسکو: این برس موهای شل را جدا کرده و برای انواع مختلف موی گربه مناسب است. خود برس نیز به‌راحتی تمیز می‌شود و دارای دسته ضد لغزشی است.

برس کشیدن با توجه به اندازه موهای گربه

اندازه موهای گربه تاثیر زیادی در انتخاب نوع برس و نحوه شانه کشیدن موهای او دارد. چراکه دندانه‌های برس باید به‌گونه‌ای باشند که به‌خوبی در موهای گربه جا شوند و بتوانند گره‌های آن را از هم جدا کنند. گربه‌ها را می‌توان ازنظر اندازه مو در دسته‌های مختلفی قرار داد که نحوه برس کشیدن موهای هرکدام متفاوت است.

  • گربه‌های مو کوتاهبرس کشیدن موهای گربه با موی کوتاه

طول موهای این گربه‌ها کمتر از ۱٫۵ اینچ و برس کشیدن موهای آن‌ها معمولا آسان‌تر است. چون موهای کوتاه گربه‌ها گره نمی‌خورد. برس پلاستیکی، شانه‌هایی که فاصله‌ی بین دندانه‌های آن کم باشد، برس‌های مخصوص کک و برس مویی مناسب‌ترین انتخاب برای گربه‌های مو کوتاه است. برس پلاستیکی برای از بین بردن موهای مرده و برس مویی نیز برای از بین بردن آلودگی‌ها و پوسته‌های بدن کاربرد دارد.

با شانه کک می‌توانید تخم‌های ریز کک را پیدا کرده و برای درمان آن اقدام کنید. تخم کک بسیار ریز و معمولا هم‌رنگ پوست گربه است. پس باید دقت بیشتری برای یافتن آن داشته باشید. برای برس کشیدن گربه‌های مو کوتاه، برس مویی یا پلاستیکی را از قسمت سر گربه آرام به سمت دم و شکم او ببرید. برای موهای کوتاه یک‌بار شانه‌زنی در هفته کافی است. با همین یک‌بار چربی پوست بین موهای گربه پخش می‌شود و آن‌ها را براق و درخشان می‌کند.

برس کشیدن موهای گربه مو بلند

  • گربه‌های مو بلند

این گربه‌ها به خاطر ریزش بیشتر موها به نظافت و تعداد برس کشیدن بیشتری نیاز دارند. برس زدن موها برای چند بار در هفته باعث کاهش ریزش موهای آن‌ها خواهد شد. برای این کار از یک شانه با دندانه‌های بلند و بافاصله استفاده کنید. به‌آرامی موها را شانه بزنید و مواظب باشید که به پوست او آسیبی نرسانید. دندانه‌های بلند شانه ممکن است روی پوست گربه خراش بیندازند. پس خیلی آرام این کار را انجام دهید. گربه‌های پرشین، آنگورا، ترکی و بیرمن نژادهای مو بلند گربه هستند. موهای بلند بیشتر گره می‌خورند. این گره‌ها را باید خیلی آرام و با انگشتان دست‌باز کنید تا گربه موقع برس کشیدن اذیت نشود. توجه کنید که اگر برای مدت طولانی موهای بلند گربه خود را برس نکشید، ممکن است مجبور به قیچی کردن گره‌ها شوید.

  • گربه‌هایی با موهای مواج و فربرس کشیدن موهای گربه با موهای فر

گربه‌هایی از نژادهای دوون رکس، سلکرک رکس و کورنیش رکس موهای فر و مواج دارند. مناسب‌ترین برس برای آن‌ها نیز برس‌های نرم است. برس کشیدن موهای این گربه‌ها را زمانی شروع کنید که به اندازه کافی حوصله دارید. چراکه برس کشیدن موهای آن‌ها باید بسیار باحوصله انجام شود. شما نباید برس را در موها گیر بیندازید تا گربه در زمان شانه زدن موها اذیت شود. بلکه باید بسیار آرام موهای او را در دست گرفته و با شانه مرتب کنید.

سخن پایانی

گربه‌ها حیواناتی دوست‌داشتنی‌اند که معمولا نظافت را دوست دارند. آن‌ها از چهار هفتگی متوجه می‌شوند که نیاز به نظافت دارند و با کارهایی مثل لیس زدن یا خاراندن خود را تمیز می‌کنند. درواقع زبری زبان و پنجه‌های شانه مانند آن‌ها وسیله‌ای مناسب برای تمیزکاری است. البته این نظافت شخصی کافی نیست و اگر دوست دارید گربه‌ای مرتب و سالم داشته باشید، باید خودتان به صورت مرتب موهای او را برس بکشید. برس کشیدن مرتب موهای گربه نه‌تنها روشی برای تمیز او است؛ بلکه باعث می‌شود که خیلی زودتر متوجه مشکلات پوست و مو شده و به آن رسیدگی کنید.

بیشتر بدانید: راهنمای نظافت ناخن های سگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *