دسته‌بندی نشده

راهنمای کامل مسواک زدن دندان‌های گربه

آموزش مسواک زدن دندان‌های گربه

بهداشت دندان‌های گربه بسیار حائز اهمیت است. همان‌طور که دندان‌های انسان از مسواک نزدن دچار عفونت شده و به‌مرورزمان سیاه می‌شوند، دندان‌های گربه‌ها نیز در اثر عدم مراقبت صحیح خیلی زود آسیب می‌بینند. همیشه سعی کنید برای مراقبت از گربه‌تان بهداشت دهان و دندان او را در اولویت قرار دهید. چراکه آمارها نشان می‌دهد که سالانه نیمی از گربه‌های بالای سه سال دچار عفونت دندان می‌شوند. این عفونت ممکن است وارد خون آن‌ها شده و باعث ایجاد بیماری شود.

گربه‌های وحشی معمولا با جویدن استخوان و علف دندان‌های خود را تمیز می‌کنند اما گربه‌های خانگی معمولا این کار ر انجام نمی‌دهند. به همین دلیل باید صاحبانشان دندان‌هایشان را مسواک بزنند. تمیز نگه‌داشتن دهان و دندان گربه باعث می‌شود دهان گربه‌ی شما بوی بد ندهد. همچنین این کار از بروز بیماری‌هایی مانند پریودنتال که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان در گربه‌هاست، جلوگیری می‌کند.

شاید برای بعضی از شما این کار طاقت‌فرسا و سخت باشد. چراکه گربه‌ها حیواناتی بازیگوش هستند و آرام نمی‌گیرند؛ اما با یادگیری روش صحیح مسواک زدن می‌توانید این کار را برای خود و گربه‌تان لذت‌بخش کنید. در ادامه این مطلب مهم‌ترین نکات مسواک زدن دندان‌های گربه و راه‌های مراقبت از آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

از چه زمانی باید مسواک زدن دندان‌های گربه را شروع کرد؟

اصولا دامپزشکان شروع مسواک را از سن ۶ ماهگی می‌دانند یعنی زمانی که تمام دندان‌های گربه بیرون آمده باشد. مسواک زدن روزانه باعث سلامت دندان گربه می‌شود؛ اما اگر وقت ندارید که هرروز این کار را انجام دهید، حداقل ۳ بار در هفته دندان‌های گربه خود را مسواک کنید. شما باید حداقل یک‌بار در سال گربه‌ی خود را به دندانپزشکی ببرید تا دندان‌های او توسط دندان‌پزشک موردبررسی قرار گیرد.راهنمای جامع مسواک زدن دندان‌های گربه

چرا باید دندان‌های گربه‌ی خود را مسواک بزنید؟

گربه‌ها در طول روز مدام در حال خوردن و آشامیدن هستند. درصورتی‌که دندان‌های آن‌ها به‌درستی تمیز نشود و مرتب مسواک نزنند، باقیمانده‌های غذا بر روی دندان‌های آن‌ها به جرم تبدیل می‌شود. جرم‌های دندان به‌مرورزمان سفت می‌شوند و رنگ دندان را کم‌کم تغییر می‌دهند. جرم‌های سفت شده حتی با مسواک هم از روی دندان پاک نمی‌شوند و بعد از مدتی رنگ دندان را زرد و سپس قهوه‌ای می‌کنند. این موضوع درنهایت به عفونت دندان منتهی می‌شود که در این مرحله نجات دادن گربه بسیار سخت خواهد شد.

نحوه‌ی مسواک زدن دندان گربه

مسواک زدن دندان گربه مراحل گوناگونی دارد:

  • حتما زمانی این کار را انجام دهید که گربه شما آرام است و قصد بازی یا استراحت ندارد.
  • در مرحله اول باید گربه را به یک مکان آرم ببرید و او را روی پاهای خود قرار دهید.
  • اجازه دهید که گربه مسواک را ببوید و با آن آشنا شود. برای شروع مسواک زدن اصلا عجله نکنید.
  • از خمیردندان‌های مطبوع و طعم دار استفاده کنید. حتی می‌توانید مسواک را آغشته به آب تن ماهی کنید و سپس به دندان‌های گربه بکشید. آب تن ماهی هیچ‌گونه خاصیت پاک‌کنندگی ندارد؛ اما گربه‌ها به طعم آن علاقه دارند؛ بنابراین فرایند مسواک زدن برای شما و گربه بسیار راحت‌تر خواهد شد.
  • مقداری از خمیردندان را روی انگشت خود بزنید و سپس انگشت را روی لثه‌های گربه بکشید. با این کار او را برای مسواک زدن آماده می‌کنید.نحوه صحیح مسواک زدن دندان‌های گربه
  • حالا خمیردندان را روی مسواک ریخته و مسواک زدن را به‌آرامی شروع کنید. اگر گربه‌ی شما ناآرامی کرد، تلاش نکنید که دندان‌های او را به‌زور مسواک کنید. بهتر است این کار را به زمان دیگری موکول کنید.
  • موقع مسواک زدن سر گربه را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید و لب‌های او را به‌آرامی به سمت عقب بکشید.
  • مسواک را روی قسمتی که لثه و دندان به هم چسبیده‌اند به‌آرامی بکشید. این قسمت محل تجمع جرم و پلاک است و التهاب لثه ازاینجا شروع می‌شود. معمولا قسمت‌های خارجی دندان‌ها بیشتر دارای جرم هستند پس نگران قسمت‌های داخلی دندان نباشید ولی اگر گربه با شما همکاری می‌کند می‌توانید قسمت‌های داخلی را هم مسواک کنید.
  • در حین مسواک زدن گربه‌ی خود را نوازش کنید تا آرامش داشته باشد.
  • سعی کنید زمان مسواک زدن را طولانی نکنید که گربه خسته نشود ۳۰ ثانیه برای مسواک کافی است.

این نکات را هنگام مسواک زدن رعایت کنید

  • بهترین وقت برای مسواک زدن گربه‌ها معمولا عصرها بین ساعت ۵ تا ۸ است زیرا در این ساعات گربه‌ها آرام‌تر هستند.
  • هرگز از مسواک انسان برای دندان‌های گربه استفاده نکنید. مسواک گربه باید کاملاً نرم باشد.
  • می‌توانید از مسواک‌های انگشتی که داخل انگشت شما قرار می‌گیرد استفاده کنید. چون این نوع مسواک‌ها قابل‌انعطاف بوده و مسواک زدن با آن‌ها آسان‌تر است.
  • اگر گربه‌ی شما از مسواک بدش می‌آید می‌توانید با یک دستمال به دندان‌های او بکشید تا جرم‌ها را از روی دندان او پاک‌کنید.گربه ها و مسواک زدن دندان‌های گربه
  • برای گربه خود از خمیردندان انسان استفاده نکنید. خمیردندان‌های انسان حاوی موادی هستند که نباید خورده شود در صورت خورده شدن باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی می‌شوند. مثلاً سدیم و فلوراید موجود در خمیردندان‌های انسان باعث بیمار شدن حیوان خانگی می‌شود. برای حیوانات خمیردندان‌هایی طراحی‌شده‌اند که هنگام بلعیدن خطری برای حیوان ایجاد نمی‌کند. این خمیردندان‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های مخصوص حیوانات خریداری کنید. اگر خمیردندان حیوان در دسترس نبود، بهتر است از مسواک خالی بدون خمیردندان استفاده کنید.
  • مسواک گربه‌ی خود را هر سه ماه یک‌بار عوض کنید.
  • چون دهان گربه حاوی باکتری‌های زیادی است، حتما در حین کار دستکش بپوشید. اگر نمی‌توانید با دستکش کارکنید، پس از پایان مسواک زدن حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.

انواع مسواک گربه

مسواک‌های گربه دارای انواع مختلفی است که می‌توانید متناسب با اندازه دهان گربه و روحیات او یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر گربه شما کوچک است و در باز نگه‌داشتن دهان خود همکاری نمی‌کند، می‌توانید از برس‌های کوچک دسته‌داری استفاده کنید که به‌راحتی در دست شما جا می‌شوند. برای این گربه‌ها، مسواک‌های انگشتی قابل‌انعطاف نیز انتخاب مناسبی است. فراموش نکنید که علاوه بر دندان‌ها و لثه‌ها باید زبان گربه را نیز تمیز کنید. مسواک تمیزکننده‌ی زبان دارای شیارهایی است که می‌توانید آن را روی سطح زبان گربه کشیده و زبان او را تمیز کنید. در مواردی که به مسواک مناسبی دسترسی ندارید، می‌توانید از مسواک‌های نرم مخصوص نوزاد انسان استفاده کنید.

آموزش جامع و کامل مسواک زدن دندان‌های گربه

اگر نمی‌دانید که از کدام مسواک استفاده کنید بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید. معمولا بهترین مسواک برای گربه‌ها، مسواکی است که دندانه‌های آن به زیر لثه و وسط دندان برسند. صرف‌نظر از نوع مسواک، مهم این است که این کار را با ملایمت انجام دهید. به‌گونه‌ای که باعث تحریک لثه و دندان نشود. اگر گربه‌ی شما از هر نوع مسواکی بدش می‌آید، می‌توانید عمل مسواک زدن را با یک دستمال یا اسباب‌بازی که گربه آن را دوست دارد، انجام دهید. برای این کار باید دستمال را به‌آرامی به دندان‌های گربه بکشید. توجه کنید که انجام این کار به تمیز شدن دندان گربه کمک می‌کند؛ اما نمی‌تواند مانند مسواک زدن از خراب شدن دندان‌های گربه جلوگیری ‌کند.

آیا می‌توان از جوش‌شیرین به‌عنوان خمیردندان استفاده کرد؟

جوش‌شیرین دارای محتوای قلیایی زیادی است. این ماده تنها برای تمیز کردن دندان‌های انسان که آن را قورت نمی‌دهد مناسب است. در مورد حیوانات خانگی بلعیدن جوش‌شیرین باعث به هم خوردن تعادل اسید معده می‌شود. علاوه بر این جوش‌شیرین طعم خوشایندی ندارد. این موضوع باعث می‌شود که گربه در مسواک زدن با شما همکاری نکند.

نکات مهم در خرید خمیردندان گربه

علاوه بر مسواک، خمیردندان نیز تأثیر زیادی در تمیزی دندان‌های گربه دارد. به همین دلیل وجود ویژگی‌های زیر برای خمیردندان گربه ضروری است.

  • حاوی مواد از بین برنده پلاک و جرم دندان باشد.
  • خاصیت ضد میکروبی داشته باشد.
  • ضد حساسیت باشد.آموزش جامع مسواک زدن دندان‌های گربه
  • از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
  • بوی بددهان گربه را از بین ببرد.
  • باعث بهبود التهابات لثه‌ی حیوان خانگی شود.
  • دارای طعم مطلوب باشد.
  • در صورت بلعیده شدن مشکلی برای حیوان ایجاد نکند.

انواع خمیردندان گربه

استفاده از خمیردندان‌های مخصوص حیوانات خانگی باعث ایمن شدن گربه در برابر عفونت دهان و دندان می‌شود. خمیردندان‌های آنزیمی و ژلی پرکاربردترین خمیردندان‌های گربه هستند. این خمیردندان‌ها آنزیم‌هایی دارند که باعث کاهش جرم و باکتری شده و با سالم نگه‌داشتن دندان‌های گربه، کیفیت زندگی او را بالا می‌برند.

آیا نژاد گربه‌ها در انتخاب خمیردندان موثر است؟

بعضی از گربه‌ها به خاطر نوع نژادشان دارای دندان‌های بسیار حساسی هستند. به همین دلیل نمی‌توان از هر خمیردندانی برای آن‌ها استفاده کرد. گربه‌ی پرشین یکی از این گربه‌هاست که علاوه بر دندان‌های حساس، سیستم ایمنی ضعیفی نیز دارد. این گربه‌ها مستعد بیماری‌های کلیوی و قلبی بوده و میکروب‌ها و عفونت‌های داخل دهان می‌توانند از طریق رگ‌های خونی به قلب و کلیه آن‌ها وارد ‌شوند. این نوع گربه‌ها به خمیردندانی احتیاج دارند که از ایجاد جرم روی دندان‌ها جلوگیری کند و همچنین باعث خوشبو شدن دهان آن‌ها شود.مسواک زدن دندان‌های گربه و آنچه باید بدانید

گربه اسکاتیش که یکی از گربه‌های زیبا و پرطرفدار است نیز دارای دندان‌های حساسی است. این گربه اشتهای زیادی دارد و به همین دلیل تمیزی دندان‌های او بسیار مهم است. خمیردندان گربه اسکاتیش باید از جرم دندان جلوگیری کرده و دهان را خوشبو کند. همچنین این گربه‌ها ممکن است خمیردندان را بخورند. پس باید از خمیردندانی استفاده کنید که خوردن آن مشکلی نداشته باشد.

اگر شما یک گربه‌ی خیابانی را به سرپرستی قبول کرده‌اید، بهتر است برای آن‌ها هم خمیردندان مخصوص بخرید. هرچند که گربه‌های خیابانی با جویدن استخوان و لیس زدن دندان‌های خود را تمیز می‌کنند؛ اما زمانی که به خانه می‌آیند، دیگر از طبیعت دور شده و باید مسواک زدن را یاد بگیرند.

بیشتر بدانید: راهنمای کامل برس کشیدن موهای گربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *